Regen, overstromingen en gesloten wegen! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Robin en Tessa - WaarBenJij.nu Regen, overstromingen en gesloten wegen! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Robin en Tessa - WaarBenJij.nu

Regen, overstromingen en gesloten wegen!

Door: robinentessa

Blijf op de hoogte en volg Robin en Tessa

12 Januari 2011 | Australië, Brisbane

G-day!

How are you? Hier gaat het nog steeds goed. Hebben het nog prima naar ons zin.
Op 4 januari begon weer een nieuw avontuur voor ons, de campertrip. ’s Ochtends vroeg stonden we bij het kantoor van de Spaceship om onze camper die wij 23 nachten gaan gebruiken op te halen. Nadat alle functies uitgelegd waren gingen we gelijk de weg op. Links rijden was nog even wennen en na een half uur zoeken naar een snelweg, waren we dan eindelijk Sydney uit. Op weg naar Coffs Harbour. Na een 8 uur durende rit kwamen we op de camping waar wij een nachtje wilden blijven. Vol! Op naar de volgende, eigenlijk dicht maar toch konden we daar een nachtje blijven. Nadat we ons plekje hadden gevonden was de campingbeheerder zo vriendelijk om ons een rondleiding te geven in zijn golfkarretje. Bij de camping zat een golfbaan waar altijd kangoeroes rondlopen. Echt iets voor Koos! Erg leuk om zo dichtbij ze te kunnen komen zonder weg te springen. Na een eerste nachtje in de camper waren we erg vroeg wakker. Tijd om dolfijnen te spotten. Helaas, om 7.00 uur waren ze waarschijnlijk nog niet wakker.

Op naar de volgende plaats. Na een rit van 3 uur kwamen we al aan in Byron Bay. Dit is een stadje waar het echt om het surfen draait. Aangezien wij niet zo van het surfen zijn, waren wij naar de markt gegaan. Ook hebben we het stadje even bekeken. Helaas zat het weer ons niet echt mee en hebben we een dvd in de camper gekeken.

Op naar de beroemde Gold Coast oftewel Surfers Paradise. De naam zegt het al, ook hier wordt weer gesurft maar buiten dat is hier veel meer te beleven. Gold Coast staat bekend als een echte vakantiebestemming. De eerste dag was het vooral zoeken naar een camping. Na lang zoeken hadden we eindelijk wat gevonden, deze camping was niet echt gezellig zonder andere backpackers. Diezelfde middag zijn we om de tijd te doden naar een shopping center geweest. Het weer was erg slecht en het kwam met bakken uit de hemel dus dit was onze enige optie. Na het kijken en niet kopen zijn we nog even naar de bios geweest. Na een nachtje slapen zijn we op zoek gegaan naar een andere camping en die hadden we redelijk snel gevonden. Aangezien de wegen nog niet open zijn in verband met de overstromingen hebben we ons schema wat aangepast en blijven we hier een aantal dagen. We hadden besloten om 3 pretparken te bezoeken. Sea World, Warner Bros Movie World en Wet ’n Wild waren de parken die we hebben bezocht. Ook zijn we nog een avondje uit geweest in de uitgaansstad van Australië. Jammer genoeg hebben we nu niet zoveel van Australië gezien.

Na 3 dagen besloten we de weg weer op te gaan, eigenlijk niet zo goed wetend waar naar toe.
3 uur verder zaten we al een eindje voorbij Brisbane. Op dat moment besloten we toch terug te gaan. We vertrouwde het niet helemaal en in Brisbane hadden we wat meer mogelijkheden.
Een goede beslissing want in de middag is de snelweg ondergelopen en hadden we dus niet meer terug gekund. Ons enige gelukje van de dag.
Bij de travel agency liep alles minder soepel. Het regelen van vluchten gaf problemen, geen duidelijkheid over onze Whitsunday tour maakte het er niet beter op. Als klap op de vuurpijl kregen we een mail dat onze vlucht van de 26ste naar de avond was verplaatst en we dan de wedstrijden van de Australian Open zouden missen. Gelukkig is Tiger Airways altijd goed te bereiken. Dus na 20 keer bellen hadden we ze eindelijk aan de lijn. Nu vliegen we dan maar een dag eerder. Na een heftige dag met veel tegenslagen zochten we een hooggelegen camping op waarna de regen losbarste. Alsof het buiten nog niet slecht genoeg was bedacht Tessa om de camper ook wat vochtiger te maken door met haar dikke kont op de brandblusser te gaan zitten. Een mooi einde van de dag.

De hele nacht en de volgende dag heeft het onvoorstelbaar hard doorgeregend. Om de dag door te komen zijn we naar de zoveelste shoppingmall geweest en hebben we een biosje gepakt. Na een kwartier onderbraken ze de film om te vertellen dat het openbaar vervoer ermee ophield, omdat Brisbane nu ook is getroffen door overstromingen. Nadat we uit de bios kwamen was het hele winkelcentrum uitgestorven. Iedereen had ze winkel gesloten vanwege de overstromingen. Snel alle beelden bekeken om te kijken waar het zich precies afspeelde. Gelukkig stond ons huisje nog netjes op het parkeerterrein. Op naar onze hooggelegen camping waar we veilig zijn.

Onze laatste dag voordat we naar Airlie Beach vertrekken hebben we één van de getroffen gebieden bezocht waar we niet ver vandaan zitten. Onvoorstelbaar hoe hard het water steeg in de straten waar wij gingen kijken. Nadat we na een uur terug liepen, moesten we zelfs onze eigen camper ergens anders zetten want het water kwam al op de parkeerplaats. Zelfs nog even gekletst met de Australiërs die daar hun bedrijf hebben. Ze deden er erg nuchter over en dronken er zelfs een paar biertjes bij terwijl ze stonden te kijken hoe hun bedrijf vol water liep. Het enige wat ze zeggen is: No worries!

Bye bye!
Robin & Tessa

• 12 Januari 2011 - 07:05

Mariska:

Jeetje jongens wat een weer, wij horen het hier ook steeds meer.
    Maar als ik jullie verhaal leest kijken jullie wel uit.
    Ha ha Tes, je dikke kont komt dus goed uit. Suffie.
    Heb jullie vanmorgen nog gesproken, maar het lijkt ons het beste dat je de camper gewoon bij het vliegveld zet, die is toch al betaald. En een auto huren en overnachten in hostels zijn weer extra kosten.
    Maar goed jullie zijn oud en wijs genoeg om dat te beslissen.
    Wel jammer dat jullie niet alles kunnen zien. Maar goed er komt nog een land aan. Daar heb je (nog niet) geen overstromingen.
    Veel plezier met de zeiltoer.
    Liefs
    Pas en Mam
    xxxxxxxxx

• 12 Januari 2011 - 07:08

Evelyne Spaan:

wat een heftig verhaal zeg en dan nog zo positief blijven
    succes verder en hopen op beter weer

• 12 Januari 2011 - 07:18

Merel:

Jammer van het weer, blij dat met jullie alles goed is en nog niet echt 'getroffen' zijn door de overstromingen. Wel zonde van jullie plan en dat jullie niet alles kunnen zien.. Plannen leuk aangepast, kijk uit en doe voorzichtig he ;-). Haha lekker tesje met de brandblusser!
    Liefs,
    Merel

• 12 Januari 2011 - 09:07

André:

Enorme overstromingen in een land als Australië, dat is nu het laatste wat je verwacht wanneer je zo'n reis voorbereidt. Hier in Nederland is het ook groot nieuws. Er wordt gezegd dat je uit moet kijken voor slangen, krokodillen en zelfs haaien !!! De Australiërs zijn inderdaad laconiek, een soort "Que sera, sera" houding. Wel mooi. De klimaatverandering lijkt dus door te zetten.
    Misschien krijgen we in Nederland straks wel een subtropisch klimaat en komen de Italianen en Spanjaarden bij ons vakantie vieren i.p.v. andersom.

Wat is dat voor een kermiswagen op de foto ??!! Het lijkt wel een beetje de vorige auto van Koos B., maar dan opgepimpt !! Valt heel erg op !

Wees voorzichtig en laat je goed voorlichten.

Hartelijke groet,
    André

• 12 Januari 2011 - 11:40

Kjeld (& Ingeborg):

Hoi, ik vind de foto van de dolfijn echt gaaf!. Het regent hier nu ook, maar niet zo erg als bij jullie. Ze zijn nu met mijn nieuwe kamer bezig (dakkapel op zolder aan het plaatsen). Ik ga daar een surfkamer van maken. Eigenlijk zou ik daar bij al die surfsteden moeten zijn. Kan ik leuk shoppen voor mijn kamer... Straks ga ik naar Aikido. Ben benieuwd naar de volgende foto's.

Hoi (Ingeborg hier), dacht in eerste instantie dat jullie niet in het getroffen gebied zaten. Moet een vreemde ervaring zijn. En dan denken dat je ddar zon zult aantreffen. Bijzondere ervaring, maar kan me voorstellen dat je het je anders had voorgesteld.
    Groetjes en houd je voeten droog

• 12 Januari 2011 - 12:24

Opa:

Op de TV hebben wij zitten kijken of we je niet zwemmend door Brisbane zagen, met een krokodil achter je aan, gemist.
    Hier in Limburg hebben ze ook last van overstromingen door de Maas maar niet zo heftig als bij jullie.
    Goede vaart.
    Opa

• 12 Januari 2011 - 13:55

Maria:

Ooooohhhh ooooh wat een weertje daar zeg! Niet normaal die beelden (en jullie foto's nu)!! Is het vliegveld nog niet ondergelopen eigenlijk?

En wat een mooi huisje hebben jullie haha en Robin ook nog eens aan t koken... Tess je hebt het goed voor mekaar !!Lekker met je kont op de brandblusser gaan zitten... TOP :D.

Nou ik hoop dat jullie een goede vlucht hebben en dat er heel veel zon tegemoed komt, zodat jullie weer lekker kunnen opdrogen!

We'll keep n touch!!

Liefs, xxxx

• 12 Januari 2011 - 15:18

Sonja :

Wat was je daar voor lekkers aan het klaar maken Robin ;-) of was het alleen maar voor de foto ;-) wel heel jammer dat het ff tegenzit, de knop maar weer om het naar het volgende avontuur, en wat de rest al zei doe en blijf voorzichtig.
    Dikke knuffel Son

• 12 Januari 2011 - 15:47

Henk En Marianne:

Wat een weer daar maar wij hebben ook regen niet zoveel natuurlijk maak er toch wat moois van oke no worries bie happy oja wat voor brandje moest je blussen een groet uit het miezeregende nederland gr Henk en Marianne

• 12 Januari 2011 - 16:07

Oma Gré:

Wat een avontuur in Australié'.Jammer van het weer maar het komt goed in nieuw Zealand is het lekker weer.Jullie maken best wel veel mee wat weer betreft, maar als ik het zo lees dan hebben jullie het best wel fijn. Leuk om de verslagen te lezen geniet er maar fijn van.tot de volgende keer veel liefs voor jullie van oma en joop

• 12 Januari 2011 - 17:10

Nhartman:

Halo Robin en Tessa
    Gelukkig dat jullie ondanks het natte weer toch genieten.
    Hier in Holland ius het ook nat.
    In Braband en Limburg staat het ook blank
    Hier in Zuidholland kunnen we onzen voeten noch droog houden.
    Ik hoop dat het weer in de komende tijd voor jullie verbeterd.
    Dame en heer geniet er van en tot de volgende keer.
    groetjes Nel en nic hartman

• 12 Januari 2011 - 18:28

Jeanet:

Ik maar zeggen, tegen iedereen die vraagt hebben Robin en Tessa geen last van de overstromingen, nee want ik geloof niet dat ze daar in de buurt zitten. Toch mijn topografische kennis over Australie maar eens ophalen. Laat jullie niet ontmoedigen door wat tegenslag of brandblussers, veel plezier nog.

• 16 Januari 2011 - 12:46

Nikita:

Hey wereldreizigers!
    Nog een gelukkig nieuwjaar ;)
    Wat een supergave dingen hebben jullie al meegemaakt!
    Wel echt heel erg balen van die overstromingen! Maar dat is op zich ook weer een avontuur, misschien een iets minder leuke ;)
    Ik ben net terug van wintersport! Daar was het dan weer extreem warm, waardoor de sneeuw extra hard smolt.
    Hahah Tessa, wat een mooie actie. Had mij ook zomaar kunnen overkomen! Helaas kunnen wij het niet afschuiven op blond haar ofzo..
    Blijven genieten!!
    Liefs Nikita.

• 17 Januari 2011 - 08:44

W-I-L-M-A-R:

Hello there!

Groot nieuws weer hier, ze zijn nu bang voor overstromingen in het gedeelte Victoria in het zuidoosten van Australie. Dat jullie het maar weten.
    Ik heb net 2 weken toetsweek gehad en inderdaad mijn verjaardag viel er midden in. Ik heb jullie toen niet zo heel veel meer gesproken maar dat komt nog wel, maar nogmaals bedankt voor het cadeautje!! Ik ruik nu echt lekker!
    Toetsweek is redelijk gegaan, 2 toetsen wel en 2 niet gehaald.
    En nu heb ik 2 weken vakantie!! want 31 januari beginnen de lessen pas weer. Nou ik wens jullie een fijne reis verder und viel Spass!!

Groetjes,
    Wilmar

• 17 Januari 2011 - 15:35

Alexandra:

Hallo Tessa en Robin,

Dat is inderdaad even schema aanpassen. Gelukkig gat het jullie goed af en ik heb begrepen nog genoeg leuks in het vooruitzicht.
    Kwartfinale heren is niet verkeerd!
    Veel plezier nog en houd het droog!

Groetjesook namens de st van de familie Kok

• 05 Februari 2011 - 17:57

Claar:

Veel aan jullie gedacht bij het zien van de beelden van de overstromingen. Wat een ramp voor alle mensen. Gelukkig hebben jullie de juiste beslissingen genomen en zijn jullie veilig! Wel heel jammer natuurlijk, dat jullie daardoor weinig hebben kunnen zien, maar toch ook weer een enorme ervaring geweest om dit mee te maken en de ellende met de inwoners te delen. Hopelijk keert het tij spoedig!